SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

TERKINI DAN TERHEBAT

Saturday, February 1, 2014

UMNO Online - “PM Thankful M’sian Students In Egypt Safe” plus 5 more

UMNO Online - “PM Thankful M’sian Students In Egypt Safe” plus 5 more

Link to UMNO Online

PM Thankful M’sian Students In Egypt Safe

Posted: 31 Jan 2014 10:06 AM PST

KUALA LUMPUR, Jan 31 – Datuk Seri Najib Tun Razak has expressed his gladness that the approximately 1,300 Malaysian students sponsored by Mara in Egypt are safe and have no problem in continuing their studies in the country which is going through political unrest.

The Prime Minister said he constantly prayed for the safety of Malaysian students no matter where they were studying.

“Give priority to personal safety and stay away from any conflict,” he said in his latest entry in the social website, Facebook, today when commenting on the status of Bernama Radio24 which carried the story on the Malaysian students.

Yesterday, Mara Director-General Datuk Ibrahim Ahmad said that based on the information he had received, there were no incidents reported that could endanger the safety of the Malaysian students.

On Jan 24, three bomb blasts had rocked Cairo which resulted in five people being killed as the people in Egypt prepared to remember the third anniversary of the people’s uprising in 2011.-MediaUMNO

BN Wajar Letak Calon Bertanding DUN Kajang – Pemuda UMNO

Posted: 31 Jan 2014 09:59 AM PST

KUALA TERENGGANU, 31 Jan – Pergerakan Pemuda Umno berpendapat Barisan Nasional (BN) wajar bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, Selangor.

khairy-ketua-pemuda-mesyuarat-exco-januari-2014-pwtc

Ketuanya Khairy Jamaluddin berkata walaupun kekosongan di kerusi DUN itu berlaku disebabkan masalah dalaman Parti Keadilan Rakyat (PKR), tetapi bila adanya kekosongan, adalah wajar untuk BN menurunkan calon bertanding.

“Lebih-lebih lagi yang nak bertanding itu adalah ketua pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim). Jadi kita berpendapat bahawa tak boleh kita bagi laluan yang mudah kepada beliau,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Kejohanan Karnival Sukan dan Kebudayaan MAYC peringkat kebangsaan di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di sini hari ini.

Katanya mesej yang jelas kepada pengundi di Kajang bahawa PKR telah mempermainkan amanah rakyat apabila wakil rakyatnya Lee Chin Cheh dengan sewenang-wenangnya mengosongkan kerusi DUN Kajang Isnin lepas.

“Pemimpin pembangkang itu sudah terdesak. Nak jadi perdana menteri tak dapat, jadi menteri besar pun tak apalah…,” katanya.

Ditanya mengenai calon BN yang bakal bertanding kelak, Khairy berkata biarlah Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak memutuskannya.-MediaUMNO

Skuad Rakan Muda Masjid Anjuran UMNO Di 480 Masjid Di Terengganu

Posted: 31 Jan 2014 09:56 AM PST

KUALA TERENGGANU, 31 Jan – Penubuhan skuad Rakan Muda Masjid di seluruh 480 masjid di negeri ini dilihat mampu menarik lebih ramai golongan muda mengimarahkan masjid menerusi pelbagai aktiviti yang diadakan kelak.

khairy-mesyuarat-exco-pemuda-umno-januari-2014-pwtc

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata idea cetusan Pemuda Umno negeri  bagi meningkatkan penyertaan golongan belia dalam aktiviti masjid itu diyakini dapat mencapai matlamatnya menerusi penganjuran pelbagai aktiviti seperti kejohanan bola sepak dan kursus termasuk pengurusan jenazah.

Beliau berbangga dengan pendekatan yang dilakukan Pemuda Umno Terengganu itu yang pasti akan memberi impak positif, katanya kepada pemberita selepas merasmikan skuad itu di Masjid Tualang, Manir dekat sini hari ini.

Ketua Pemuda Umno negeri, Mohd Johari Abu Bakar yakin aktiviti tersebut mampu menarik golongan remaja menyertai aktiviti dijalankan di masjid.-MediaUMNO

Masyarakat Islam, Kristian Perlu Faham Undang-Undang Sebelum Bahas Kalimah Allah – Bekas Hakim

Posted: 31 Jan 2014 09:52 AM PST

KUALA LUMPUR, 31 Jan – Bagi memelihara keamanan dan keharmonian dalam kalangan rakyat, masyarakat Islam dan Kristian perlu berhenti daripada berbahas tentang isu kalimah Allah.

Ketika menyuarakan saranan itu, bekas hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah berkata ini kerana kebanyakan kumpulan Islam dan Kristian tidak memahami atau tidak mahir tentang undang-undang negeri dan persekutuan.

bekas-hakim-mohd-noor-abdullah-rasis-melayu-islam-bias-bangsa

Menurutnya peruntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan membenarkan orang  Islam menyebarkan ajaran agamanya kepada bukan Islam, manakala orang bukan Islam pula dibenarkan menyebarkan agama atau kepercayaannya kepada orang atau pengikut agama lain, kecuali kepada orang Islam.

Beliau berkata Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa setiap individu berhak menganut, mengamalkan dan menyebarkan agama atau kepercayaan masing-masing.

“Bagaimanapun, Perkara 11 (4) perlembagaan itu menyebut bahawa penyebaran agama orang bukan Islam dalam kalangan orang Islam adalah dilarang.

“Ini bermakna, Perkara 11(4) memberi kuasa kepada negeri melalui badan perundangan negeri untuk menggubal undang-undang bagi mengawal penyebaran agama atau kepercayaan bukan Islam kepada orang Islam,” kataya kepada Bernama di Menara Felda di sini.

Mohd Noor berkata ini bererti sesebuah kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk menyekat penyebaran mana-mana agama, akidah, ideologi atau malah kepercayaan yang mengandungi walaupun sedikit ajaran bukan Islam dalam sebarang bentuk.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa Seksyen 9 (1) Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Dalam Kalangan Orang Islam) Selangor 1988 melarang orang bukan Islam daripada menggunakan dalam penulisan atau ucapan, mana-mana daripada 25 perkataan yang terkandung dalam Bahagian 1 Jadual berkaitan agama bukan Islam.

“Seseorang bukan Islam didapati melakukan kesalahan sekiranya dia menggunakan perkataan Allah dan perkataan Arab lain seperti Firman Allah, Ulama, Hadith, Ibadah, Kaabah, Kadi, Ilahi, Wahyu, Mubaligh, Syariah, Qiblat, Haji, Mufti, Rasul, Iman, Dakwah, Injil, Salat, Khalifah, Wali, Fatwa, Imam, Nabi dan Sheikh,” katanya.

Seksyen 9 (2) juga melarang orang bukan Islam daripada menggunakan 10 kalimah berasal daripada agama Islam seperti yang ditetapkan di dalam Bahagian  II Jadual berkenaan, termasuk Alhamdulillah, Insya-Allah, Allahu Akbar, Astaghfirullahal Azim dan Masya Allah.

Di samping Seksyen 9, Mohd Noor berkata Enakmen Selangor itu juga mendapati adalah menjadi kesalahan bagi seseorang bukan Islam apabila di: mempengaruhi atau menghasut seseorang Islam supaya menukar agamanya (Seksyen 4); menyebabkan seseorang Islam bawah umur terpengaruh dengan agama bukan Islam (Seksyen 5).

Perbuatan lain yang menjadi kesalahan ialah: mengajak orang Islam mendengar ucapan tentang atau melihat pameran tentang sebarang perkara berkaitan agama bukan Islam (Seksyen 6); mengirim atau menyampaikan sebarang penerbitan berkaitan agama bukan Islam kepada seseorang Islam (Seksyen 7); dan menyebar di tempat awam sebarang penerbitan berkaitan agama bukan Islam kepada orang Islam (Seksyen 8).

Mohd Noor berkata setakat ini, 10 negeri meluluskan enakmen serupa yang mempunyai peruntukan hampir sama, kecuali dari segi hukuman, perkataan dan ungkapan.

Kata beliau Kelantan mengenakan hukuman paling berat, termasuk sebatan mandatori bagi semua kesalahan, manakala Enakmen Negeri Johor pula, walaupun tidak mengandungi sebarang Jadual, tetapi mengenakan larangan menyeluruh tentang penggunaan sebarang kalimah berasal daripada agama Islam.

“Dalam kata-kata lain, secara undang-undang, kalimah dan ungkapan tertentu ini menjadi milik eksklusif agama Islam. Tidak akan menjadi masalah sekiranya kalimah berkenaan tidak langsung digunakan oleh agama lain.

“Enakmen Selangor tidak menyebut tentang kesalahan syariah, tetapi kesalahan sivil, yang bermakna, sesuatu kes itu akan dibicarakan di mahkamah sivil, bukan di mahkamah syariah, yang bidang kuasanya hanya meliputi orang Islam,” kata beliau.

Mohd Noor berkata perkara berkaitan agama yang termasuk di bawah bidang kuasa negeri, perlu ditangani dengan paling sensitif agar sebarang tindakan yang diambil, tidak melukai perasaan mana-mana kaum di negara ini.

“Itulah sebabnya Kabinet menganjurkan penyelesaian 10 Perkara, yang membenarkan orang Kristian menggunakan ‘Allah’ dalam Bible Bahasa Malaysia. Ia juga membenarkan Bible dalam semua bahasa, bukan setakat diimport ke negara ini, malah dicetak di Semenanjung, Sabah dan Sarawak,” katanya.

Kontroversi berhubung kalimah Allah tercetus daripada keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009, yang mengekalkan hak gereja Katolik dari segi perlembagaan untuk menggunakan perkataan itu dalam seksyen bahasa Malaysia penerbitan majalah mingguannya, ‘The Herald’.’

Isu ini timbul semula awal bulan ini apabila Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyerbu Bible Society of Malaysia (BSM) dan merampas kira-kira 300 naskhah Bible dalam bahasa Melayu dan Iban serta menahan dua pegawai BSM.

Ketegangan, khususnya antara masyarakat Islam dan Kristian, reda apabila pada 14 Okt tahun lepas, Mahkamah Rayuan membuat keputusannya tentang penggunaan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Malaysia, ‘The Herald’. Keputusan itu dilihat sebagai melarang penggunaan kalimah Allah oleh semua orang bukan Islam.

Keputusan mengenai pertikaian undang-undang antara kerajaan dan GerejaKatolik masih tertangguh di Mahkamah Persekutuan, yang mendengar kes itu pada 5Mac ini.

Sementara itu, Exco Pemua Umno dan cendekiawan Islam Dr Fathul Bari Mat menegaskan bahawa gerakan dakwah atau usaha menyebarkan ajaran Islam perlu mematuhi tiga kriteria iaitu Perlembagaan, hukum Islam dan sensitiviti masyarakat tempatan.

“Walaupun tiada siapa boleh disekat daripada menunaikan hak asasinya, mereka masih mempunyai pilihan. Bagi orang Islam, kami tidak mempunyai pilihan selain daripada menggunakan kalimah Allah, tapi bagi orang Kristian, mereka boleh memilih sama ada menggunakan ‘Lord’ atau God’ atau ‘Jesus’ bagi merujuk kepada Tuhan mereka.

“Bagaimanapun, dalam kes ini, mereka bertegas untuk menggunakan kalimah Allah, yang telah mengelirukan umat Islam dan menimbulkan suasana sensitif serta tidak harmoni dalam kalangan masyarakat Islam,” katanya.

Beliau merujuk kepada keputusan Mahkamah Agung India yang mengekalkan larangan yang dikenakan kerajaan negeri Gujarat terhadap penyembelihan lembu pada 2005 dan berpendapat rakyat Malaysia juga perlu mengelak daripada melukai perasaan, kepercayaan dan amalan satu sama lain.-MediaUMNO

Anak Pasangan Malaysia Diserahkan Kepada Kedutaan Malaysia Di Sweden

Posted: 31 Jan 2014 12:08 AM PST

STOCKHOLM, 30 Jan – Empat anak pasangan Malaysia, yang kini ditahan reman kerana dakwaan memukul tangan anak lelaki mereka, hari ini diserahkan kepada Kedutaan Malaysia di sini.

Sebelum ini, anak-anak pasangan Azizul Raheem Awalludin dan Shalwati Norshal itu ditempatkan bersama keluarga angkat bukan Islam di sini berikutan penahanan pasangan itu pada 18 Dis lepas.

Hari ini, selepas 42 hari terpisah daripada ibu bapa mereka, anak-anak itu yang dikenali sebagai Aishah, 14, Ammar, 12, Adam, 11 dan Arif,7, dipertemukan dengan saudara mara mereka dari Malaysia di sini pada 4 petang waktu tempatan (11 malam waktu Malaysia).

Empat beradik itu, yang kelihatan teruja dan dan gembira, dibawa dari sebuah sekolah ke Kedutaan Malaysia di sini sebelum dipertemukan dengan saudara mara mereka.

“Saya sangat gembira dan terharu. Tidak sangka bertemu dengan saudara mara. Terima kasih semuanya,” kata Aishah pada majlis penyerahan mereka oleh pihak berkuasa Sweden kepada Kedutaan Malaysia di sini.

Kedutaan Malaysia dijangka menyerahkan mereka kepada keluarga angkat baharu iaitu keluarga Islam Malaysia di sini.

Aishah yang mewakili adik-adiknya turut berterima kasih di atas sokongan padu kerajaan dan rakyat Malaysia sejak kes mereka dilaporkan bulan lepas. Empat beradik itu juga dilihat seronok berbual dan bergurau senda dengan saudara mara mereka sambil menjamu hidangan nasi lemak yang disediakan pihak kedutaan.

Majlis itu disaksikan Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin, Duta Besar Malaysia ke Sweden Datuk Badruddin Ab Rahman, Pengerusi Biro Aduan Pemuda UMNO Sheikh Nafiq Alfirdaous dan timbalannya yang juga Pengerusi Program Sukarelawan Peguam Untuk Semua (SukaGuam) Datuk Khairul Anwar.

Dalam sidang berita kemudian, Hamzah berkata kerajaan Malaysia menerusi Wisma Putra dan Kedutaan Besar Malaysia di sini menzahirkan penghargaan kepada  Setiausaha Negara bagi Hal Ehwal Luar Negeri Sweden, Frank Belfrage, pihak  Khidmat Sosial Sweden dan semua pihak yang menjayakan usaha itu.

“Mereka faham dan sedar bahawa anak-anak ini patut berada di bawah jagaan keluarga yang memahami budaya kita…mereka sedar mengenai perbezaan ini.

“Ini (kes) kali pertama berlaku pada rakyat kita. Kita perlu rancang strategi dan inilah hasilnya,” katanya.

Sementara itu, Sheikh Nafiq berkata pihaknya juga menyampaikan pelbagai barangan, hadiah dan permainan yang disumbangkan beberapa pihak kepada keempat-empat beradik itu.

“Misi kita ke sini bagi membantu mendapatkan maklumat mengenai kes anak-anak ini…akhirnya (ia) berjaya hasil semua kerjasama semua pihak,” katanya.

Beliau berkata Biro Aduan Pemuda Umno akan mencari jalan penyelesaian kepada isu itu dengan menjadi jambatan kepada agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan.

Pagi tadi, Mahkamah Daerah Solna melanjutkan tahanan reman Azizul Raheem  selama 11 hari lagi sehingga 10 Feb ini bagi membantu siasatan dakwaan memukul tangan anak lelakinya.

Difahamkan mahkamah sama akan bersidang esok bagi memutuskan penahanan reman isteri Azizul, Shalwati Norshal, seorang guru yang bercuti tanpa gaji.-MediaUMNO

Najib Harap Rakyat Terus Usaha Kekal Keamanan Negara

Posted: 30 Jan 2014 11:52 PM PST

KUALA LUMPUR, 31 Jan –  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berharap rakyat Malaysia akan terus berusaha untuk mengekalkan keharmonian antara kaum dan keamanan negara.

Beliau berkata perayaan seperti Tahun Baharu Cina yang disambut hari ini juga diharap dapat mengingatkan rakyat betapa beruntungnya mereka berada di negara yang aman dan damai.

najib-mahathir-mca-tahun-baru-cina-malaysia-2014

“Saya harap kita semua akan terus berusaha untuk mengekalkan keadaan ini sampai bila-bila,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis rumah terbuka Tahun Baharu Cina anjuran MCA di Wisma MCA, Jalan Ampang di sini, hari ini.

Beliau juga berharap Tahun Baharu Cina akan membuka lembaran baharu bagi rakyat Malaysia untuk terus melakukan transformasi kepada ekonomi negara.

“Ini semua mestilah berasaskan kepada hubungan yang baik antara semua kaum kerana keamanan dan keharmonian adalah tiang seri kepada kejayaan negara kita,” katanya.

Turut hadir isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan pemimpin tertinggi parti-parti komponen Barisan Nasional (BN).

Tahun Baharu Cina merupakan perayaan terpenting masyarakat Cina bagi menyambut ketibaan tahun baru dalam kalendar Lunar.

Kali ini, mereka meraikan tahun Kuda yang dianggap sebagai simbol tenaga dan kesihatan kepada masyarakat Cina.

Sementara itu, ketika ditemui Hu Guang Yao, ketua koresponden Agensi Berita Xinhua, Najib berkata beliau amat yakin dengan hubungan Malaysia-China yang semakin kukuh.

“Saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baharu Cina kepada rakan-rakan kami di China. Saya percaya tahun ini adalah tahun paling bertuah bagi hubungan China-Malaysia kerana ia memasuki ulang tahun yang ke-40,” kata beliau.

Terdahulu, Najib dan Muhyiddin serta pimpinan parti komponen BN bersama-sama menggaul sayur mentah “yee sang”, hidangan utama pada sambutan Tahun Baharu Cina yang dianggap sebagai juadah membawa tuah oleh masyarakat Cina.

Kemudian, Najib dan Muhyiddin serta isteri masing-masing menghadiri  majlis rumah terbuka Tahun Baharu Cina parti Gerakan di Menara PGRM di sini, yang turut dihadiri oleh kira-kira 5,000 rakyat pelbagai kaum

Ketibaan Najib dan Rosmah yang berpakaian sedondon merah, disambut Presiden Gerakan Datuk Mah Siew Keong dan beberapa pemimpin tertinggi parti itu dengan diiringi tarian Singa.

Turut hadir Muhyiddin dan isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Dr Mahathir dan bekas presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussien, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor serta Presiden Parti Progresif Penduduk Datuk Seri M.Kayveas juga menghadiri majlis itu.

Najib, Muhyiddin dan para pemimpin parti komponen BN kemudian bersama-sama menggaul juadah Yee Sang.

Sementara itu, orang ramai yang tiba seawal 8.30 pagi disajikan dengan pelbagai makanan termasuk ayam bakar  dan ‘Mi Bing’, kuih bakul goreng dan Kuih Kapit selain limau Mandarin, yang menjadi keutamaan semasa sambutan Tahun Baharu Cina.-MediaUMNO

No comments:

Post a Comment

TERHANGAT, TERKINI DAN TERHEBAT