SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

TERKINI DAN TERHEBAT

Saturday, June 8, 2013

UMNO Online - “Independent Team To Investigate Collapsed Second Bridge – Fadilah” plus 9 more

UMNO Online - “Independent Team To Investigate Collapsed Second Bridge – Fadilah” plus 9 more

Link to UMNO Online

Independent Team To Investigate Collapsed Second Bridge – Fadilah

Posted: 07 Jun 2013 04:30 AM PDT

KUALA LUMPUR, June 7  - Minister of Works Datuk Fadilah Yusuf said the actual cause for the collapse of the exit ramp connector of the Second Penang Bridge must be quickly identified to prevent a recurrence.

He said an independent investigation team comprising experts would be set up to identify whether the collapse was caused by non-compliance to the Standard Operating Procedure (SOP), workers’ incompetence or other factors.

“We have to study the overall incident to be used as a long term reference. If it involved weakess in terms of SOP, we must find ways to improve on it,” he said when contacted by Bernama, here, today.

He said although security at the construction site was under the jurisdiction of the Department of Occupational Safety and Health, Human Resource Ministry, his ministry still had to carry out an investigation as all highways in the country were monitored by the Malaysian Highway Authority (MHA) which was under the Works Ministry.

Asked on the impact of the incident to the project which was expected to be opened in September, Fadilah said it depended on the outcome of the investigation by the team to be set up, and action by DOSH.

Yesterday, the exit concrete ramp of the Second Penang Bridge which was under construction on the Tun Dr Lim Chong Eu Highway collapsed at 7.07pm.

Pas Cuba Singkir Imej Lebai Malang, Guna Pendekatan Politik Selamat

Posted: 07 Jun 2013 04:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, 7 Jun – Pas hari ini dilihat cuba untuk mengubah persepsi Lebai Malang yang menjadi imej parti tersebut ketika ini dengan menggunakan pendekatan politik selamat dalam usaha  memenangi hati rakyat disamping menjaga hati rakan-rakan politik mereka iaitu DAP dan PKR.

Menurut Pengerusi Barisan NGO Negeri Perak, Mohd Salleh Khan Mohd Jaafar, kenyataan bercelaru kepimpinan Pas hari ini dalam pelbagai isu, termasuk isu  himpunan haram anjuran Ketua Pembangkang,  Datuk Seri Anwar Ibrahim disifatkan sebagai satu permainan politik selamat parti tersebut.

"Pas tahu, majoriti rakyat, khususnya umat Islam menolak pendekatan Ketua Pembangkang yang cuba membangkitkan rasa tidak puas hati di kalangan rakyat dengan mengadakan himpunan haram yang bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan yang sah.

"Sebab tu kita dapat lihat sikap dan pendirian Pas yang tidak konsisten berhubung isu-isu seperti ini dilihat sebagai satu cara politik selamat di mana mereka cuba memenangi hati rakyat dan dalam masa yang sama, cuba untuk menjaga perhubungan parti gabungan di dalam pakatan," jelasnya kepada UMNO-Online di sini hari ini.

Menurutnya, dengan pendekatan sebegitu,  Pas berharap agar imej Lebai Malang yang menghantui parti tersebut selama ini dapat diubah agar parti tersebut dilihat mempunyai pengaruh dan kuasa mengatasi DAP dan PKR di dalam gabungan Pakatan Pembangkang.

"Tetapi malangnya, bagi saya apa yang dilakukan oleh Pas itu lebih menampakkan kelemahan dari sudut pendirian mereka. Rakyat melihat kepimpinan Pas tidak konsisten dalam menyatakan pendirian mereka dan hakikatnya mereka masih tunduk dengan kehendak DAP dan PKR.

"Sudah jelas bahawa selama ini Pas yang berhempas pulas menarik sokongan  orang Melayu, namun yang berkuasa ialah DAP dan  PKR.

"Lebih malang lagi apabila Pas ternyata hanyalah kuda tunggangan, tukang sorak dan tukang takbir untuk DAP dan PKR. Apabila terbentuk kerajaan, mereka tidak diberikan sebarang  jawatan bak pepatah melukut di tepi gantang,"tegasnya.

Jelasnya lagi, hari ini rakyat sudah melihat betapa malangnya Pas apabila parti tersebut membuat keputusan untuk bergabung bersama DAP dan PKR serta menolak sebarang usaha perpaduan bersama UMNO.

"Sudah banyak perkara yang akan tercicir daripada perjuangan parti tersebut. Pas begitu banyak berkorban prinsip dan perjuangan mereka demi untuk DAP dan PKR.

"Saya yakin, sekiranya Pas terus bersama Pakatan Pembangkang, lebih banyak lagi agenda perjuangan mereka yang akan tercicir. Jangan kelak nanti yang dikendong tak dapat dan yang dikejar pula keciciran," ujarnya. -MediaUMNO

Generasi Muda Perlu Diberi Peluang Bertanding Pemilihan UMNO Bahagian, Cawangan – Hishammuddin

Posted: 07 Jun 2013 03:52 AM PDT

LUMUT, 7 Jun – Generasi muda perlu diberi peluang seluas-luasnya untuk bertanding di peringkat pemilihan cawangan dan bahagian demi kelangsungan perjuangan parti UMNO, kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata UMNO perlu melalui satu proses transformasi untuk menjadikan ia sebuah parti yang lebih inklusif.

“UMNO di peringkat cawangan akan lalui mesyuarat masing-masing bulan depan, saya harap dalam pemilihan kali ini ada kesedaran dalam kalangan pemimpin UMNO untuk memberi peluang kepada anak-anak muda dan anggotah baharu untuk bertanding,” katanya ketika mengadakan lawatan kerja ke Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia di sini hari ini.

Mengenai cadangan supaya jawatan presiden dan timbalan presiden UMNO tidak dipertandingkan pada perhimpunan agung parti itu Oktober ini, Hishammuddin menyokong seratus peratus apa jua pendekatan yang dilakukan bagi memastikan UMNO terus kuat.

“Daripada peringkat atas saya percaya akhirnya perwakilan kita menentukan jatuh bangun seseorang pemimpin sama ada ia akan bawa manfaat kepada parti atau tidak.

“Sekiranya itu merupakan asas kepada usaha bahawa jawatan tertentu tak ditandingi dan itu menyebabkan parti (UMNO) terus kuat, saya menyokong apa jua bagi melihat parti UMNO terus berada di hadapan,” katanya.

Lantik Saifuddin Sekadar Untuk Pantau Gerak Geri Khalid Ibrahim

Posted: 07 Jun 2013 03:17 AM PDT

KUALA LUMPUR, 7  Jun – Bekas pemimpin tertinggi Parti Keadilan Nasioan, Lokman Noor Adam percaya  perancangan  melantik Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail sebagai Pegawai Perhubungan Politik di Pejabat Menteri Besar bertujuan untuk memastikan kepentingan khususnya dari sudut kepentingan politik Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pengerusi PKR Selangor, Azmin Ali lebih terjamin

Beliau berkata asas keyakinan tersebut lebih kukuh berbanding tujuan  menyelamatkan 'masa depan politik' Saifuddin lebih-lebih lagi selepas kalah di Parlimen Kulim Bandar Baharu pada PRU13 yang lalu .

"Saya yakin tindakan ini kerana Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dan Pengerusi PKR Selangor, Azmin Ali tidak yakin Khalid mampu menjaga kepentingan mereka. Namun mereka terpaksa akur dengan kehendak DAP yang mahukan Khalid sebagai Menteri Besar supaya mereka boleh memperkudakan Khalid demi kepentingan DAP.

“Jadi mereka (Anwar Ibrahim dan Azmin Ali) meletakkan Saifuddin sebagai alat untuk memantau gerakan dan kerja-kerja Khalid sebagai Menteri Besar Selangor.  Perkara ini jelas mengambarkan kemelut perpecahan dalam PKR semakin merebak dan berada di tahap yang paling kritikal," katanya kepada UMNO-Online di sini.

Lokman yang juga Exco Pemuda UMNO Malaysia seterusnya berkata  perkara ini bukan kali pertama malah pernah terjadi di Kedah apabila pimpinan Pusat Pas mewujudkan Jawatankuasa Pemandu untuk memantau pentadbiran Ustaz Azizan semasa beliau menjadi Menteri Besar Kedah.

"Apa yang rakyat Selangor perlu nilai kini ialah, adakah perlantikan Saifuddin yang akan digaji menggunakan duit rakyat ini untuk kepentingan rakyat atau untuk kepentingan pemimpin-pemimpin PKR yang bertelagah sesama sendiri?

“Sekiranya PKR Pusat yakin dengan kepimpinan Khalid, maka tidak perlulah ditubuhkan jawatan Pegawai Perhubungan Politik di Pejabat Menteri Besar yang disandang oleh Setiausaha Agong parti itu sendiri. Kenapa baru sekarang nak wujudkan jawatan Pegawai Perhubungan Politik di Pejabat Menteri Besar, kenapa tidak ditubuhkan sebaik sahaja pakatan menang dalam PRU 2008 dahulu?

“Kehadiran Saifuddin ini ini pastinya akan memberikan cabaran lebih besar kepada pentadbiran Khalid. Ini kerana segala gerak-geri dan perjalanan pemerintahan Khalid dan Kerajaan Selangor dipantau sepenuhnya oleh Pegawai Perhubungan Politik di Pejabat Menteri Besar," ujar beliau. -MediaUMNO

Kenapa Parti Tunggal Tidak Relevan

Posted: 07 Jun 2013 03:02 AM PDT

Dalam memperkatakan keputusan PRU yang lalu, ramai yang memberi pandangan bagi memahami penolakan kaum Cina terhadap BN.  Ada yang mencadangkan agar mengabaikan terus kaum minoriti ini dan ada yang masih tersorong-sorong meminta kaum ini mencium pipinya.

Ada juga yang mengambil pendekatan yang kelihatannya tidak berpihak dengan mencadangkan penyatuan total dalam pemerintahan iaitu dengan mewujudkan sebuah parti tunggal.  Kononnya jika kita terlalu mendesak kepada penghapusan sekolah vernakular maka kita juga perlu menghapuskan politik berasaskan kaum.

Soalnya, struktur parti pemerintah bukanlah punca masalah polarisasi kaum yang semakin parah atau penolakan Cina terhadap BN.

Yang menjadi puncanya ialah sekolah vernakular yang memungkinkan pembentukan generasi Cina yang terasing dari aspirasi negara dan menyebabkan mereka menolak segala-galanya yang beridentitikan 'Malaysia'.

Laungan mereka ke arah kerajaan yang bersih hanyalah hipokrasi semata-mata kerana mereka sendiri tahu bahawa kaum merekalah yang menjadi juara pemberi rasuah kalaupun tidak penerima rasuah.

Apakah jaminan yang parti tunggal akan mampu mengatasi masalah pengasingan kaum Cina ini?

Lihat sahaja DAP yang mendabik dada sebagai parti pelbagai kaum atau bersifat tunggal, dan jawablah secara jujur, apakah parti itu memperjuangkan nasib kesemua kaum?

Tidakkah akhirnya yang diperjuangkan hanyalah kaum sang penerajunya sahaja iaitu Cina?  Manakala kaum Melayu dan India tiada tempat untuk mengadu dan tiada siapa mempedulikan suara mereka di dalam DAP.

Berbanding Barisan Nasional, walaupun parti diterajui UMNO tetapi MCA dan MIC masing-masing mempunyai platform yang kukuh untuk memperjuangkan nasib kaum Cina dan India secara lantang.  Setiap kaum ini mempunyai Ketua mereka sendiri yang mempunyai kuasa yang besar untuk mempengaruhi kepimpinan tertinggi BN.

Justeru, suara kaum-kaum lain selain Melayu, tidak boleh diketepikan kerana kedudukan mereka jelas melalui komponen-komponen parti yang mewakili mereka.

Bayangkan jika BN adalah parti tunggal dan tidak mempunyai komponen, maka suara seorang pemimpin Cina tidak lagi boleh dianggap sebagai mewakili kaumnya kerana tiada wakil khas untuk memperjuangkan masalah khusus sesuatu kaum.

Oleh itu, tiada jaminan yang suara 'kecil' seorang yang mengaku sebagai mewakili mana-mana kaum akan diambil serius oleh sesiapa.

Dan apa akan terjadi jika BN melantik seorang Melayu yang fasih berbahasa Mandarin sebagai wakil kaum Cina atas alasan tiada perbezaan kaum?   Bukankah DAP juga melantik Zairil Khir Johari iaitu seorang Cina untuk mewakili Melayu di dalam parti itu?

Apakah tindakan sebegini  boleh diterima oleh semua bagi menjulang konsep parti tunggal yang tidak berasaskan perkauman?

Justeru, janganlah samakan 'satu sekolah' dengan 'satu parti' kerana objektifnya langsung berbeza.  Satu sekolah adalah penting untuk perpaduan masyarakat sedangkan parti-parti komponen berasaskan kaum adalah penting untuk menjaga kepentingan kaum masing-masing.

Sekolah vernakular membawa kepada pengasingan kaum di peringkat kehidupan harian rakyat tetapi parti 'perkauman' hanya melibatkan soal pentadbiran masyarakat kaum masing-masing di peringkat kepimpinan.

Kedua-dua isu ini jelas berbeza seperti juga perlawanan tenis dengan perlawanan bola sepak di mana pukulan bola tenis yang tersasar masuk ke dalam gol bola sepak, tidak menjadikan jumlah gol dalam perlawanan bola sepak itu bertambah.

Kesimpulannya, parti tunggal adalah tidak relevan dan tiada kena mengena dengan masalah pencapaian BN yang corot dalam PRU yang lepas maka tidak perlulah sesiapa cuba memperbaiki labu yang tidak rosak.

isuhot.com

GTP 2.0 Will Ensure Political Financing Proposal Gets Agreement Of All Political Parties – Idris Jala

Posted: 07 Jun 2013 02:32 AM PDT

PUTRAJAYA, June 7 – The government will ensure all political parties agree to the proposal on political financing under the Government Transformation Programme (GTP) 2.0, said Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Idris Jala.

He said, so far on behalf of the Barisan Nasional (BN), Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak and Deputy Prime Minsiter Tan Sri Muhyiddin Yassin had given their approval.

“So far we been trying to talk with the opposition to encourage them to agree to the proposal, hope they will do the same thing.

“Actually, we had already introduced it in GTP 1.0, we believe it is a good effort but to move the proposal forward we need support from both sides,” he told reporters on the sidelines of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) Convention here today.

Idris said the proposal was a good effort, aimed at increasing transparency and accountability in the political funding process by introducing regulations for political parties.

Regulating political financing is one of the suggestions made by the Anti-Corruption Advisory Board of the MACC.

The five-day convention, themed “Generating a Transformation Mindset", is held once every two years and ends on Monday. Present was MACC Chief Commissioner  Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

Penyambung Jambatan Kedua P.Pinang Runtuh : Kami Bukan Kontraktor Utama – UEM Builders

Posted: 07 Jun 2013 01:46 AM PDT

KUALA LUMPUR, 7 Jun –  UEM Builders Bhd pada Jumaat menjelaskan bahawa syarikat itu bukan kontraktor utama bagi projek  Jambatan Kedua Pulau Pinang.

Dalam satu kenyataan pada Jumaat, UEM Builders berkata, syarikat itu hanya bertanggungjawab bagi kerja-kerja struktur besar rentangan bagi jambatan (Pakej 2) dan tidak terlibat dalam pembinaan bahagian lain jambatan berkenaan.

“Oleh itu, syarikat tidak terlibat dan tidak mempunyai kaitan dengan kontraktor yang dilantik untuk membina Pakej A, Persimpangan Batu Maung,” katanya.

Kenyataan itu juga menyenaraikan penerangan projek dan kontraktor yang terlibat dalam pembinaan jambatan berkenaan.

Daripada laman sesawang Jambatan Kedua Sdn Bhd, senarai menunjukkan kontraktor bagi Pakej 3A ialah Cergas Murni Sdn Bhd.

Kenyataan itu dikeluarkan susulan terdapat laporan yang mendakwa UEM Builders sebagai kontraktor utama bagi jambatan tersebut.

Jalan tanjakan persimpangan Jambatan Kedua Pulau Pinang, yang sedang dibina di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu here, runtuh kira-kira pukul 7.15 petang Khamis.

Jurucakap Jambatan Kedua Sdn Bhd pada Khamis berkata, kejadian berkenaan bagaimanapun tidak melibatkan struktur jambatan yang dalam pembinaan tetapi hanya membabitkan tanjakan konkrit dan besi penyambung susur di Pakej 3A laluan keluar dari jambatan ke lebuh raya di bahagian pulau.

Jurucakap itu berkata, projek pembinaan itu diurus kontraktor Cergas Murni, yang mempunyai rekod yang baik dalam kerja pembinaan jambatan sebelum kejadian itu.

PM Gives RM50,000 Incentives To Felda Everest Project Climbers

Posted: 07 Jun 2013 01:28 AM PDT

PUTRAJAYA, June 7 – The seven climbers who reached the summit of Mt Everest under the Felda Everest Project last month today each received incentives of RM50,000 presented by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

Several other climbers and project support staff also received incentives of RM10,000 each from Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) at the Prime Minister’s Department here.

In his speech, Najib said the success achieved by young people was a  reflection of the manifestation of transformation efforts being championed by the country.

First generationFelda settlers had to clear the jungle to succeed unlike the second generation settlers who cross boundaries to reach the world’s highest summit.

“This is the essence of the transformation I want to see in Felda. My desire is to turn Felda into a great organisation in the international arena,” he added.

Felda Everest Project 2013 was managed by Kelab Eksplorasi Tujuh Benua Malaysia (KE7B) with support and sponsorship of Felda, FGV and Felda Malaysia Youth Council.

The seven climbers who began the expedition on April 2 reached the summit of Mt Everest at a height of 8,848 metres last month.

Six climbers who reached the summit on May 21 were Mohd Nasuha Shamsudin, 21,(Felda Tersang 3, Raub, Pahang); Mohamad Asyraf Mohd Halim, 25, (Felda Lok Heng Timur, Kota Tinggi, Johor); Muhammad Hafizuddin Ibrahim, 22, (Felda Chini Timur 1, Pekan, Pahang); Zainudin Lot, 37, (trainer), Myrza Fasha Md Hamyrudin, 25, (Felda Tersang 3, Raub, Pahang); and Muhammad Illaham Ishak, 37, (trainer).

Group leader Siti Hanisah Sharuddin, 23, (Felda Jelai 1, Gemas, Negeri Sembilan) who reached the summmit two days later became the country’s youngest woman to conquer Mt Everest.

Najib hopes the success story of the climbers would stimulate young Felda generation and Malaysians as a whole, to do something extraordinary to make the country proud.

Meanwhile, Siti Hanisah said she was very happy and overwhelmed by the appreciation shown by the prime minister and the support of all parties.

She would use part of the incentive received to send his parents to perform the umrah in Mecca.

Her next plan is to conquer seven mountain summits in seven continents together with KE7B.

Tuduh Demokrasi UMNO Sudah Mati Umpama Ludah Ke Muka Sendiri

Posted: 07 Jun 2013 01:23 AM PDT

KUALA LUMPUR, 7 Jun –  Kenyataan pembangkang yang mendakwa UMNO  mematikan demokrasi di dalam parti dan mula mengamalkan autokrasi  berhubung syor dua jawatan tertinggi UMNO, Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan disifatkan sebagai satu kenyataan berat sebelah dan hipokrit.

Menurut Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, jika dibandingkan dengan struktur kepimpinan parti-parti pembangkang seperti Pas, DAP dan PKR, UMNO adalah lebih telus dan demokrasi serta tidak mengamalkan pemerintahan ala dinasti seperti yang diamalkan oleh ketiga-tiga parti tersebut.

"Kenyataan itu lebih tepat untuk ditujukan kepada parti gabungan di dalam Pakatan Pembangkang. Sebagai contoh, di dalam PKR, jawatan-jawatan tinggi di sandang oleh sepasang suami isteri, Dr. Wan Azizah sebagai presiden manakala Datuk Seri Anwar Ibrahim pula sebagai Ketua Umum. Tidak ketinggalan, anak pada dua pasangan itu, Nurul Izzah turut dilantik menjadi Naib Presiden," tegasnya kepada UMNO-Online di sini.

Manakala amalan berparti ala dinasti ini menurutnya lebih teruk jika dilihat di dalam DAP di mana Dinasti Lim dan Dinasti Karpal dilihat cuba menguasai parti dengan meletakkan anak beranak masing-masing di posisi tertinggi di dalam parti.

"Jawatan-jawatan penting seperti Ketua Umum dalam PKR, Setiausaha Agung dan Pengerusi di dalam DAP dan juga mursyidul Am di dalam Pas juga tidak dipertandingkan. Sedangkan jawatan-jawatan tersebut mempunyai kuasa dan berkuasa menentukan dasar-dasar parti.

"Jadi saya rasa  tidak perlulah pembangkang masuk campur urusan pemilihan UMNO. Betulkan keluarga mereka terlebih dulu. Apa saja yang disyorkan adalah demi untuk kebaikan dan perpaduan di dalam parti dan bukannya kepentingan peribadi.

" Kita tidak mahu  UMNO menjadi caca merba seperti parti-parti gabungan pembangkang yang mengamalkan sikap kronisme, nepotisme dan pentadbiran ala dinasti yang tegar," jelasnya.

Beliau yang juga Pengerusi Perhubungan UMNO Melaka turut  bersetuju dengan  cadangan untuk tidak mempertandingkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden di dalam UMNO dalam pemilihan yang akan datang.

Selain itu, beliau turut membidas kenyataan pembangkang yang mendakwa bahawa UMNO kini mengamalkan budaya di mana ahli tidak boleh mempersoalkan kepimpinan tertinggi.

"Ini tidak benar. UMNO membuat transformasi dari sudut undang-undang pertubuhan  untuk lebih mendemokrasikan parti ini juga berdasarkan suara akar umbi. Suara ahli akar umbi sentiasa di dengari oleh kepimpinan tertinggi UMNO.

"Menegur pemimpin UMNO merupakan satu amalan demokrasi yang telah diamalkan sejak dari dulu.  Jadi, tak benarlah dakwaan pembangkang bahawa UMNO menutup pintu bagi ahli untuk menyatakan pandangan atau kritikan," ujarnya. -MediaUMNO

Build Confidence To Avoid Exodus From BN, Says Sarawak Social Media Advocate

Posted: 07 Jun 2013 12:33 AM PDT

KUCHING, June 7 – In the aftermath of last month’s 13th general election (GE-13), the Barisan Nasional (BN) needs to build confidence among the Malays, especially in Sarawak to avoid an exodus from the BN to the opposition, a Sarawak social media advocate said today.

Sarawak Social Media Association president Wan Abdillah Edruce Wan Abdul Rahman said BN, being a multi-racial party was the best platform of choice but that choice needed to be relayed to the Malay society, who had always seen it as the party to be with.

“We see the current trend of the Malay younger generation becoming rebellious and joining the opposition just to have that extra attention, which is obviously lacking at the moment, and, if we are complacent, the new generation might turn that (support for BN) into history,” he told Bernama here.

“We need to start caring and give them the sense of belonging, we need to connect and engage among ourselves and communicate with each other. We need to build confidence among the Malays and move forward for the betterment of the race and it’s future generation,” he said, adding that the issue needed to be immediately addressed to avoid such an exodus.

In making the voice of the grassroots heard, he said, there was nothing wrong to relay the plights of the Malays, especially the coastal and rural populace, and more so in the multi-racial society that Sarawakians and Malaysians, as a whole, lived in.

“Former Prime Minister Tun (Dr) Mahathir Mohamad was once quoted as saying ‘Melayu mudah lupa,’ not that we are forgotten by anybody but we ourselves are to be blamed for it as we have not voiced out our predicament and let the authority know the state of the Malay community and what’s lacking,” Wan Abdillah said.

He also hoped that Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak had been informed of the reality on the ground, including depleted schools, deteriorating lifestyle among the youths in certain community, the low income group in coastal areas, the lack of development and infrastructure, economic dependence on others, lack of high calibre professionals for the future and inadequate recreational activities for healthy living.

Not pointing the finger at anyone, he said, the people should not be contented with life and live with what was being provided, instead they must take the initiative to improve their lifestyle and have a better society.

The outcome of the GE-13 in Sarawak showed that the BN Chinese party was rejected in all the urban areas, yet they remained in charge of local councils in ‘mixed areas’ and, similarly, opportunities should be given to the Malays or other Bumiputera groups to lead, he said.

That would eventually train them for a bigger role in the state and country, he said.

Wan Abdilah suggested that Malay non-governmental organisations must work closely together and form a United Malays Association, similar to the United Chinese Association to be powerful enough to whisper the common needs of the community in Sarawak.

No comments:

Post a Comment

TERHANGAT, TERKINI DAN TERHEBAT