SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

TERKINI DAN TERHEBAT

Tuesday, August 13, 2013

UMNO Online - “ESSCOM D/G Rubbishes Claims Of A Shootout In Lahad Datu” plus 3 more

UMNO Online - “ESSCOM D/G Rubbishes Claims Of A Shootout In Lahad Datu” plus 3 more

Link to UMNO Online

ESSCOM D/G Rubbishes Claims Of A Shootout In Lahad Datu

Posted: 12 Aug 2013 10:59 AM PDT

LAHAD DATU, Aug 12 – Eastern Sabah Security Command (Esscom) director-general Datuk Mohammad Mentek has rubbished claims that eight Malaysian soldiers were killed in a recent shootout in Lahad Datu.

Describing the recent statement by the so-called Sultanate of Sulu in Philippine newspapers as mere propaganda, he said since the intrusion of Sulu terrorists into Tanduo, Lahad Datu in February, there had not been any recent clash between Malaysian security forces and the terrorists.

“How can they make that claim when there is no war? That claim is baseless,” he told Bernama when contacted today.

Mohammad was asked to comment on recent reports by several Philippine newspapers that Sulu gunmen had killed eight Malaysian soldiers.

He reiterated the report was intended to reflect the situation in the state as unstable, apart from an attempt to stir unrest.

The so-called Sultanate of Sulu was quoted as claiming recently, that its forces led by a veteran guerrilla from Tawi-Tawi, killed at least eight Malaysian soldiers in a shootout in Lahad Datu, Sabah.

On June 19, Mohammad had also dismissed a report in a local Philippine newspaper report of a skirmish between Malaysian security forces and about 400 armed Sulu terrorists at Kampung Dengan Tungku near Lahad Datu.

Kelantan Police Set Up Special Team To Investigate Explosion

Posted: 12 Aug 2013 10:53 AM PDT

KOTA BAHARU, Aug 12 – The Kelantan police have set up a special team to investigate an incident in which a package exploded, killing a primary school clerk in Tumpat yesterday.

The team is headed by Tumpat police deputy chief DSP Shariffuddin Yusof.

State police deputy chief Datuk Mazlan Lazim said initial investigations revealed the package contained home-made explosives.

“We have sent some samples gathered from the scene to the Chemistry Department,” he told reporters at the state police contingent headquarters here today.

In the 11am incident, Mohd Yusrizal Mat Zain, 32, who worked at Sekolah Rendah Kebangsaan Manek Urai, Kuala Krai, was killed on the spot when a package he retrieved from the roof of a multi-purpose vehicle exploded.

The incident occurred at the compound of his in-laws’ house in Taman Seri Periok, Kampung Periok.

On the second explosion which was heard at 4.40pm yesterday, Mazlan said it was not caused by remnants of explosives from the first incident, but by garbage in a polystyrene container.

Meanwhile, the police have detained a man in connection with the murder of Mohd Nazaimi Mat Nawi in Kampung Pantai Damar, Bachok yesterday.

In the incident about 3pm, Nazaimi, 29, who was sleeping in his uncle’s house, was killed when he was stabbed by a man armed a knife.
The 29-year-old suspect is from Kampung Daramain, Perupuk.

30 Peratus Dari Lebih 20,000 Cawangan UMNO Selesai Bermesyuarat

Posted: 12 Aug 2013 07:49 AM PDT

ALOR GAJAH, 12 Ogos – Kira-kira 30 peratus daripada lebih 20,000 cawangan Umno seluruh negara telah selesai bermesyuarat, kata Setiausaha Kerja UMNO Datuk Ab Rauf Yusoh hari ini.

Sehingga ini semua mesyuarat cawangan berjalan lancar, katanya pada siding akhbar di Masjid Tanah di sini, semasa mengadakan rumah terbuka Aidilfitri di kediamannya.

Antara yang hadir Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob dan Ketua Menteri Datuk Idris Harun serta lebih 1,000 anggota masyarakat setempat.

Semalam, Setiausaha Agong UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata pengurusan Umno bersetuju melanjutkan tarikh akhir mesyuarat cawangan UMNO daripada 31 Ogos kepada 15 September depan.

Ditanya sama ada beliau akan bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian Masjid Tanah seperti disebut-sebut, Ab Rauf berkata beliau masih belum bersedia untuk mengulas berkenaan perkara itu.

Anggota Dewan Undangan Negeri Kuala Linggi Datuk Ismail Othman dan bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Rahim Thamby Chik adalah antara yang menawarkan diri bertanding jawatan tersebut.

Ketika ditemui pemberita selepas majlis itu, Ab Rauf berkata mesyuarat peringkat bahagian dan cawangan parti itu tidak akan terjejas dengan ibadah haji akan datang.

“Mereka yang nak pergi haji punya jangka masa cukup untuk hadir mesyuarat peringkat cawangan atau bahagian.

“Sekarang pun sudah 30 peratus cawangan buat mesyuarat dan cawangan punyai banyak masa untuk buat mesyuarat sehingga tarikh akhir 15 September.

“Bahagian juga punya masa lama untuk bermesyuarat sehingga lepas Hari Raya Haji iaitu 19 Oktober,” katanya. Hari Raya Haji jatuh pada 15 Okt.

Beliau berkata mana-mana anggota Umno yang mahu dan layak bertanding dalam pemilihan parti itu tetapi mahu mengerjakan haji boleh melantik wakilnya pada pemilihan itu dengan mengemukakan surat wakil kepada UMNO pusat.

‘Saya Tidak Tulis, Taja Atau Minta Buku Itu Diterbitkan’ – Pak Lah

Posted: 12 Aug 2013 07:45 AM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Ogos – Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi hari ini menafikan bahawa beliau menulis, menaja atau meminta supaya buku ‘Awakening: The Abdullah Badawi Years in Malaysia’ diterbitkan.

Dalam kenyataan media hari ini, Abdullah atau lebih kerap dengan panggilan mesra “Pak Lah” berkata beliau sedia diwawancara oleh dua ahli akademik, James Chin dan Bridget Welsh atas prinsip keterbukaan demi perdebatan seimbang dengan mengambil kira semua sudut pandangan.
Justeru, beliau meminta agar tiada pihak membuat andaian bahawa buku ini ditulis oleh “Pak Lah yang sudah bersubahat dengan pembangkang untuk menentang partinya sendiri”.

“Itu sudah memesong fakta dan menjadi fitnah. Apa juga teguran yang diberikan dalam wawancara saya yang dimuatkan dalam buku ini dibuat kerana saya ingin melihat Umno terus diberikan mandat dan kepercayaan oleh rakyat.

“Saya tidak pernah meninggalkan Umno dan insyaAllah bila tiba masanya nanti, saya akan menghembuskan nafas terakhir saya di dunia ini masih lagi sebagai ahli Umno yang cintakan negaranya,” katanya.

Mengenai buku itu, Abdullah menjelaskan bahawa beliau hanya terlibat dalam satu wawancara pada 2011 yang lebih kepada menjawab soalan-soalan yang dibangkitkan oleh penulis-penulis yang telah menyumbang kepada buku itu dan memberi ruang kepada beliau untuk menjelaskan beberapa perkara.

“Saya tidak menaja atau meminta buku tersebut diterbitkan. Sudah menjadi perkara biasa para akademik membuat analisis tentang sejarah politik negara kita dan sudah pasti era saya tidak terlepas dari kajian ilmiah.

“Saya cuma telah setuju untuk diwawancara agar suara, pendapat serta penjelasan saya dapat dimuatkan di dalam buku tersebut,” katanya.
Selain itu, Abdullah berkata beliau tidak tahu, tidak diberitahu dan tidak bertanggungjawab di atas mana-mana jemputan untuk melancarkan atau membincangkan buku itu.

Katanya, beliau juga tidak merancang untuk menghadiri pelancaran buku itu kerana tidak mahu orang membuat andaian yang buku itu ditulis dan ditaja oleh beliau.

“Berita yang mengatakan pemimpin dari parti pembangkang dijemput untuk melancarkan buku ini di Singapura – kalaupun benar – adalah keputusan penerbit buku, bukan saya,” tegas Pak Lah.

No comments:

Post a Comment

TERHANGAT, TERKINI DAN TERHEBAT