SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

SAYANGI SELANGOR YAKINI BN

TERKINI DAN TERHEBAT

Tuesday, January 14, 2014

UMNO Online - “Don’t Blame Federal Government On “Kalimah Allah” Issue In Selangor – Jamil Khir” plus 9 more

UMNO Online - “Don’t Blame Federal Government On “Kalimah Allah” Issue In Selangor – Jamil Khir” plus 9 more

Link to UMNO Online

Don’t Blame Federal Government On “Kalimah Allah” Issue In Selangor – Jamil Khir

Posted: 13 Jan 2014 04:01 AM PST

MELAKA, Jan 13 – All quarters should not point the accusing finger at the federal government over the enforcement of the “kalimah Allah” usage ban on non-Muslims in Selangor, said Minister in the Prime Minister’s Department, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

menteri-agama-islam-jamil-khir-baharom-kabinet

He said all enforcement and related actions pertaining to syariah law came under the jurisdiction of the state government and the federal government had no power to interfere in the issue at the state level.

However, he said, the federal government upheld its stand of protecting the “kalimah Allah” at the federal level and cooperated closely with the state government by providing opinions and advice on safeguarding the sanctity of the holy word.

“I hope those who make various accusations against the (federal) government over the ‘kalimah Allah’ issue should understand clearly that to take any action under syariah law, the state government has the power to do so, like in cases of spreading deviant or syiah teachings,” he said, here, today.

Earlier, he opened the symposium on “Muamalah Islam ” at Al-Azim Mosque. Also present were Melaka Chief Minister Datuk Seri Idris Haron and Deputy Science, Technology and Innovation Minister Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah.

Last month, the editor of the Catholic weekly, ‘The Herald’, Father Lawrence Andrew, said the Catholic churches in Selangor would continue using the word “Allah” at its weekly service in the Malay language although the Selangor Islamic Religious Department had sent a reminder on non-Muslims being prohibited from using the word.

In this regard, Jamil Khir urged the parties involved to stop accusing the federal government of trying to play up the “kalimah Allah” issue for political mileage.

He said all Muslims in this country, regardless of their political belief, should be united in facing elements that threatened the sanctity of Islam.

“Using the issue to blame others is not part of true Islamic teachings. As Muslims, we should be together in this and not be accusing each other,” he said.

Najib Extends Pongal Wishes To Indian Community

Posted: 13 Jan 2014 03:59 AM PST

KUALA LUMPUR, Jan 13 – Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak has extended ‘Pongal’ (harvest festival) greetings to Malaysian Indians.

He also called on the Indian community to continue work together with the spirit of ‘nambikei’ (trust) to achieve excellence for the country and for the people to prosper.

“I wish all Malaysian Indians 'Pongal Vaalthukal' on the occasion of the harvest festival celebrated this year.

“In this new beginning, let us continue to work together with 'nambikei' towards many more bountiful harvests for all in the years to come,” he said in his latest Facebook post in conjunction with the Pongal celebration tomorrow.

Pongal denotes the start of the month of "Thai" in the Indian calendar, and is welcomed with sweet rice for family and friends and the giving of thanks for an abundant harvest.

Status Negara Maju Berdasar Kepada Syiar Dan Syariat Islam – Najib

Posted: 13 Jan 2014 03:42 AM PST

KUALA LUMPUR, 13 Jan  - Kerajaan komited untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang 2020 dan menobatkan syiar dan syariat Islam sebagai acuan pemerintahan sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kejayaan negara dalam usaha mengembangkan Islam dan mengamalkan demokrasi, telah mendapat pengiktirafan pemimpin-pemimpin dunia termasuk pemimpin Turki yang melawat Malaysia baru-baru ini.

Minggu lepas, Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan melakukan lawatan rasmi dua hari ke Malaysia.

erdogan-najib-solat

Najib berkata beriltizamkan sirah Rasulullah, kerajaan akan terus mempertahan kesucian agama Islam daripada dicemari dan diganggu gugat oleh pihak-pihak tertentu.

“Saya menyeru kepada rakyat, keharmonian dan kesefahaman antara agama yang telah lama kita bina bersama, harus dikekalkan. Yakinlah bahawa sikap persefahaman dan toleransi adalah tunjang kepada kesatuan rakyat berbilang bangsa dan agama di negara kita,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam perutusan sempena sambutan Maulidur Rasul 1435H esok, yang dimuatkan dalam laman blog www.1malaysia.com.my hari ini.

Najib berkata sambutan itu yang bertema ‘Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah’ merujuk kepada hakikat bahawa wasatiyyah berpaksikan kepada keadilan sosial, keunggulan atau kecemerlangan dan keseimbangan serta kesederhanaan.

“Wasatiyyah bukanlah bererti mundur, ambil mudah dan pendekatan ekstrem yang boleh menggugat kestabilan politik, sosial dan ekonomi sesebuah negara.

“Justeru, wasatiyyah adalah tonggak kepada segalanya, yang merupakan penentu kemakmuran, keharmonian dan kesatuan sesebuah bangsa atau ummah,” katanya.

Pada masa yang sama, Najib berharap sambutan itu sempena memperingati peristiwa kelahiran Nabi Muhammad SAW dapat menjadi pemangkin kepada penyatuan ummah dalam membangunkan negara tercinta ini.

Beliau berkata Al-Quran dengan indah telah merakamkan betapa kerisauan, kesungguhan dan gelora kasih sayang baginda untuk melihat setiap umat manusia  dapat bernaung di bawah rahmat keimanan dan agama Islam yang suci.

“Makanya, rahmat Iman dan Islam yang diperjuangkan Rasulullah SAW ini, perlulah diteruskan dan disebarkan,” katanya.

maulidur-rasul-2014-1435-hijrah-wasatiyyah-tonggak-kesatuan-ummah-islam

Umat Islam Mesti Bersatu, Amal Ajaran Islam – Muhyiddin

Posted: 13 Jan 2014 03:15 AM PST

KUALA LUMPUR, 13 Jan -  Umat Islam di negara ini mesti bersatu menguatkan barisan dan mengukuhkan keimanan dengan mengamalkan ajaran Islam sebenar untuk berdepan dengan pelbagai cabaran dalam mengekalkan kemuliaan Islam, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

NSTP

Beliau berkata umat Islam mestilah berusaha memiliki kekuatan iman dan takwa, ekonomi dan teknologi serta sosial dan politik untuk menjadi umat yang berjaya di dunia dan akhirat.

“Usaha itu tentunya bukan sesuatu yang mustahil kerana Rasullullah s.a.w sendiri berjaya membimbing masyarakat jahiliah sehingga menjadi umat yang terbaik,” katanya dalam kenyataan di sini pada Isnin sempena sambutan Maulidur Rasul 1435/2014 esok.

Beliau berkata sejak kebelakangan ini timbul pelbagai kekeliruan mengenai Islam termasuk dalam hal-hal berkaitan akidah sehingga menyebabkan perpecahan dalam kalangan umat Islam sendiri.

Timbalan perdana menteri berkata resepi terbaik untuk mengatasi kekeliruan itu adalah dengan menjadikan wahyu yang diturunkan Allah menerusi Rasul-Nya sebagai panduan kerana ia menepati kehendak zaman walaupun diturunkan berkurun yang lalu.

Selaras dengan tema sambutan tahun ini iaitu ‘Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah’, Muhyiddin mengajak masyarakat Islam di negara ini bermuhasabah melihat sejauh mana umat Islam berpegang kepada ajaran Islam.

Katanya sambutan Maulidur Rasul adalah satu daripada cara umat Islam menunjukkan sanjungan serta kasih sayang terhadap perjuangan dan pengorbanan Rasulullah s.a.w yang tidak pernah kenal erti penat, gentar jauh sekali dibelenggu rasa kecewa untuk mengembangkan Islam dalam keadaan serba kekurangan.

Pengorbanan Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya membawa sinar Islam ke seluruh pelusuk alam.

“Adakah kita telah menjadikan perjuangan Rasulullah s.a.w sebagai panduan hidup kita terutama dalam memelihara penyatuan ummah di negara ini dan juga dalam memastikan Islam menjadi agama yang dihormati?

“Jika kita sedar tanggungjawab kita sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w maka tentu sekali sambutan pada hari ini akan menjadi lebih bermakna,” katanya.

Muhyiddin juga mengajak umat Islam di negara ini supaya melipat gandakan usaha menjadi umat yang terbaik dan adil dalam apa juga yang dilaksanakan.

maulidur-rasul-2014-1435-hijrah-wasatiyyah-tonggak-kesatuan-ummah-islam

60 Lagi KR1M Dibuka Tahun Ini – Hasan Malek

Posted: 13 Jan 2014 02:16 AM PST

KUALA LUMPUR, 13 Jan – Kerajaan akan membuka 60 lagi Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) di seluruh negara tahun ini dengan tumpuan kepada Sabah dan Sarawak.

hassan-malek-menteri-umno-bn-kpdnkk-perdagangan-koperasi-pengguna-malaysia

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek berkata KR1M yang menawarkan harga sehingga 50 peratus lebih rendah daripada harga runcit biasa mendapat sambutan tinggi rakyat.

“Kementerian sedang mengenal pasti lokasi yang sesuai untuk membuka KR1M di negara ini, terutama Sabah dan Sarawak,” katanya selepas melakukan tinjauan mesra di Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kuala Lumpur di Pudu Sentral di sini, hari ini.

Setakat ini, kerajaan membuka 125 KR1M di seluruh negara dan menawarkan 397 produk berjenama 1Malaysia.

Beliau juga berkata KR1M bukan sahaja membantu meringankan beban sara hidup rakyat, malah turut membantu peniaga kecil mengurangkan kos pembelian dengan mendapatkan barangan perniagaan secara borong pada harga berpatutan.

Hasan berkata kementerian komited untuk menyampaikan maklumat secara berterusan kepada rakyat bagi memastikan tidak ada rakyat yang ketinggalan atau salah faham dengan inisiatif-inisiatif yang disediakan oleh kerajaan.

Beliau berkata rakyat juga terbuka untuk memberi maklum balas, pandangan atau aduan terhadap semua inisiatif itu bagi tujuan penambahbaikan dan kesejahteraan rakyat.

Selain KR1M, kerajaan turut memperkenalkan antaranya Kedai Kain Rakyat 1Malaysia, Klinik 1Malaysia, pakej Menu Rakyat 1Malaysia dan Kedai Buku 1Malaysia.

Untuk DAP Silap Itu Biasa… Kalau Tak Silap Itu Baru Pelik – Shabudin

Posted: 13 Jan 2014 01:51 AM PST

PULAU PINANG 13 Jan – Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahya bukan sahaja tidak terkejut malah tidak pelik dengan kerajaan DAP Pulau Pinang yang sekali lagi mengakui melakukan 'kesilapan' ketika mengumumkan kos sebenar sesuatu projek yang hendak dilaksanakan di negeri itu.

shabudin-yahya-tasek-gelugor-penang-pulau-pinang

Menurut beliau perkara tersebut bukanlah kali pertama dan jika disoroti sebelum ini, kos pembinaan terowong dasar laut beserta tiga rangkaian lebuh raya yang dirancang serta pemilihan parti DAP juga tidak terkecuali terkena tempias 'tersilap' dan kerana itulah 'berita' berkenaan bukan sesuatu yang baharu.

"Jika betul dan benar apa yang diperkatakan, bagi saya tidak pelik pun kecuali tidak berlaku kesilapan…. Itu bagi saya pelik. Sebenarnya situasi berkenaan memberi seribu satu makna yang mana pertamanya dalam keghairahan mencari silap orang, akhirnya diri sendiri tidak terlepas.

"Apakah istilah cekap sepertimana yang terkandung di dalam slogan mereka hanya sekadar slogan semata-mata. Benda ini bukannya melibatkan jumlah yang kecil dan bukannya perkara yang tidak penting.

"Bayangkan jika terlepas dan tidak disedari oleh mana-mana pihak.. apa akan jadi dan kesannya bagaimana. Cuba perkara yang sama berlaku kepada kerajaan yang ditunjangi BN termasuklah kerajaan pusat, bukan main lagi pelbagai kenyataan akan keluar. Jadi ini merupakan satu pengajaran yang cukup bermakna bagi mereka," katanya kepada UMNO-Online.

Mengulas lebih lanjut Datuk Shabudin seterusnya menambah apa yang berlaku itu juga menggambarkan mereka bukanlah kepimpinan perancang sebaliknya bersifat pembangkang.

"Ini sepertimana yang saya sebutkan di atas tadi… Jika kita imbau ke belakang sudah ada beberapa perkara yang dikatakan tersilap. Sebab itulah saya katakan begitu.

"Mereka perlu faham istilah 'cekap'….buat kajian sampai kepada matlamat…Mereka ini nampaknya berlawanan dengan slogan mereka sendiri. Satu perkara lagi, bagaimanakah untuk mentadbir negara sedangkan perkara seumpama ini pun berlaku," ujarnya.

Memetik laporan akhbar, kerajaan DAP Pulau Pinang sekali lagi mengakui melakukan 'kesilapan' ketika mengumumkan kos sebenar satu projek yang hendak dilaksanakan di negeri itu.

Ketika mengumumkan projek usahasama membabitkan Ikano sdn.bhd (ikano), Aspen Vision Land Sdn. bhd (Aspen) dan kerajaan negeri bagi membina gedung beli – belah IKEA di batu Kawan, Ketua Menteri Lim Guan Eng sekali lagi 'tersilap' apabila menyatakan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) menjual 245 ekar (99.15 hektar) tanah pada harga RM284 juta dan akan dibayar dalam tempoh masa lima tahun.

Menyedari kesilapan berkenaan, Guan Eng dalam satu kenyataan yang dikeluarkan berkata maklumat awal mengenai nilai jualan tanah untuk menjayakan projek berkenaan adalah salah.

"Saya ingin membuat ralat dalam kenyataan saya pada Jumaat mengenai kemasukan IKEA ke negeri ini. Kenyataan semalam yang melaporlan (PDC) menjual tanah pada harga seperti dinyatakan adalah salah.

"Jumlah yang betul sepatutnya RM483,951,600. Butiran penting ini terlepas pandang atas kesibukan pada minggu lepas," katanya.

Pada tahun lalu, Guan Eng mengakui pernah berlaku masalah 'silap taip' mengenai kos pembinaan projek terowong dasar laut beserta tiga rangkaian lebuh raya yang dirancang oleh kerajaan DAP Pulau Pinang.

Ini belum termasuk beberapa lagi perkara kesilapan termasuk pengiraan undi dalam pemilihan DAP itu sendiri.-MediaUMNO

Gerakan Says No To ISA Revival

Posted: 13 Jan 2014 01:40 AM PST

KUALA LUMPUR, Jan 13 – Gerakan opposes the proposal to revive the Internal Security Act (ISA) in dealing with certain extremists planning to destabilise the country.

Its president Datuk Mah Siew Keong felt that it was a backsliding move that went against human and civil rights endorsement of the current society, thus the country should not revert to the notorious ISA era of uncontrolled executive power to accuse, adjudicate and imprison for indefinite periods without authority of the courts.

“The enactment and re-enactment of laws should best manifest the interests, will and requirement of the people, whereas ISA was widely regarded as draconian and unnecessasry in view of Malaysia’s progress toward a ‘develop nation’ status.

“The government should indeed respect the people’s will in our maturing civil society and committed to human and civil rights enhancement,” Mah said in a statement.

He noted that the existing laws such as Security Offences (Special Measures) Act 2012 (Sosma), Prevention of Crime Act (PCA), Penal Code and Criminal Procedure Code were adequate to fight any serious crime.

Mah reiterated that the party would remain firm to categorically object the proposed re-implementation of ISA as Gerakan strongly believed in civil empowerment and advocating for human rights in Malaysia.

The multiracial party has been a seasoned campaigner against ISA in the past where Youth Chief Datuk Lim Si Pin even marched to the National Palace to submit a memorandum to Yang Di-Pertuan Agong calling for the abolition of ISA in July 2009 which served as a strong testament to Gerakan’s resoluteness in protest against the ISA.

On Jan 9, former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad suggested that the government brought back the repealed ISA to control the actions of the extremist minority which he said had undermined the country’s stability.

Ministry Will Ask Presma To Explain On Proposed Food Price Increase

Posted: 13 Jan 2014 01:30 AM PST

KUALA LUMPUR, Jan 13 – The Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry will ask the Malaysia Muslim Restaurant Operators Association (Presma) to explain its members’ proposed increase of food price by five to 15 per cent.

Its minister Datuk Seri Hasan Malek said a meeting with Presma would be called soon to find a solution that would benefit all concerned parties.

“I will meet up with them…there will be questions to be asked and we will find a solution,” he said after a walkabout at the Kuala Lumpur Urban Transformation Centre (UTC) at Pudu Sentral, here, today.

Presma president Noorul Hassan Saul Hameed had reportedly said that he would be going round the country and brief the association’s 6,000 members on the proposed food price hike.

He said the move which might be implemented this March was apt as Presma members had been bearing fuel and sugar price increases since 2009.

Meanwhile, Hasan said the rumour circulating through the social media that he had quit as minister, did not affect his spirit to serve the people.

Yesterday, his office issued a statement denying the quit claim.

“The trust given to me will be carried out as best as possible and with honesty and sincerity,” he said.

Tidak Perlu Layan Desakan Wujud Semula ISA – Musa Hitam

Posted: 13 Jan 2014 01:25 AM PST

MARAN, 13 Jan -  Bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam berkata kerajaan tidak perlu melayan desakan mana-mana pihak untuk mewujudkan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Beliau berkata kerajaan juga tidak perlu mewujudkan semula ISA sebaliknya harus memberi tumpuan kepada aspek pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang sedia ada.

“Isunya sekarang bukan undang-undang atau akta tertentu yang perlu diperkenalkan atau dilaksanakan, tetapi kaedah dalam melaksanakan atau menguatkuasakan undang-undang sedia ada.

“Malaysia sebenarnya sudah mencapai tahap kemajuan tersendiri apabila kerajaan mengumumkan keputusan memansuhkan ISA. Jadi, apa keperluan untuk membawa balik ISA?,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri sesi dialog dan ramah mesra bersama 400 pelajar sempena Program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) tajaan Yayasan Sime Darby di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kampus Jengka, di sini, Isnin.

Pada majlis itu, mereka berpeluang berdialog bersama Musa mengenai pelbagai isu semasa dan perkembangan program MDAB, yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2010.

Mengulas lanjut, Musa berkata pasukan keselamatan negara juga cukup matang untuk berdepan dengan pelbagai provokasi dan ini terbukti dengan kejayaan mereka menangani krisis dalam negara.

“Kita lihat sendiri bahawa pasukan keselamatan yang ada sekarang mampu menyelesaikan pelbagai krisis dan menangani ancaman. Sudah tentu semua ini mematangkan mereka dalam menguatkuasakan undang-undang,” katanya.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan kerajaan supaya melaksanakan semula ISA bagi menangani ekstremis minoriti yang semakin melampau di negara ini. 

Reduced Costs, FT Day Celebrations Still Cheerful

Posted: 12 Jan 2014 11:38 PM PST

PUTRAJAYA, Jan 13 – The expenditure of various events held in conjunction with the Federal Territory Day will be reduced from between RM5 million and RM6 million in previous years to RM1.78 million this year.

However, the contents of these programs will ensure that the celebrations this year, with the theme of “Cheerful Federal Territories”, would still be cheerful, said Federal Territory Minister Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

He said among the programs which have been dropped this year are the Federal Territory Day Launching Ceremony, the closing ceremony, the Royal Golf Championship and other events which were normally held on FT Day in previous years.

“The cost of celebrating in Federal Territory Kuala Lumpur is about RM980,000, Putrajaya RM430,000, while Labuan RM370,000,” he said in a press conference here today.

He said the move to reduce costs was in line with the call by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak that all parties be serious in spending prudently.

However, Tengku Adnan said the objective of celebrating Federal Territory was still being upheld, including the effort to create an urban population which was harmonious, concerned, progressive, prosperous, promoted goodwill and integration, while at the same time, appreciating individuals who had contributed to the Federal Territory.

Tengku Adnan said the theme of “Cheerful Federal Territories” was selected in line with the aim of creating an urban environment which was prosperous, comfortable, beautiful, safe and conducive while spreading the urban human resource to the maximum.

“We are confident that although the costs have been reduced, the programs planned will still be cheerful on a moderate scale. Hopefully, the residents of the Federal Territories will give their commitment,” he said.

No comments:

Post a Comment

TERHANGAT, TERKINI DAN TERHEBAT